„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Konfucjusz
Głównym celem projektu jest nauka dzieci skąd biorą się warzywa oraz przybliżenie im zasad uprawy roślin w ogrodzie. Aktywowanie dzieci do podjęcia działalności w tunelu szklarniowym ma także na celu zachęcenie ich do wytwarzania produktów roślinnych z własnej uprawy oraz ukazanie im innej alternatywy uzyskiwania warzyw niż zakup w sklepie. Opiekę nad tunelem szklarniowym sprawują uczniowie klas I-III pod kierunkiem pani mgr Beaty Podstawy.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Szczepanowie w ramach projektu „Ekoszklarnie w każdej szkole” otrzymała tunel foliowy, w którym uczniowie mogą obserwować jak z posianych przez nich nasion wyrastają warzywa. Już w pierwszych dniach września, wraz z początkiem roku szkolnego, uczniowie przygotowali ziemię pod uprawę warzyw i ziół. Kolejnym etapem prac było wyznaczenie grządek, na których zasiali: rzodkiewkę, pietruszkę, koper, rukolę, szczypiorek i tymianek. Do akcji czynnie włączyli się również rodzice, którzy podarowali sadzonki sałaty. Przez kolejne dni uczniowie, dzieląc się obowiązkami, wspólnie pielęgnowali posiane rośliny, nie mogąc doczekać się widoku ich wzrostu. Pierwsza wzrosła rzodkiewka, co spowodowało wiele radości „małym ogrodnikom” i dodało motywacji do dalszej pracy w szklarni. Pojawienie się w następnych dniach kolejnych roślin było przyjęte przez wszystkich równie entuzjastycznie. Wraz ze wzrostem roślin, rośnie również zaangażowanie i zapał dzieci we wspólną pracę nad ich uprawą. Uczniowie codziennie sprawdzają stan swojej hodowli. Obserwując zmiany, widząc kolejne etapy wzrostu warzyw z nasionka, dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności, których nie zastąpi żaden pokaz z użyciem nawet najnowocześniejszych technologii.
Hodowla roślin przynosi dzieciom wiele satysfakcji i radości. Już dziś cieszą się z przyszłych zbiorów i planują do jakich potraw użyją wyhodowane warzywa i zioła. Pomysłów na surówki i sałatki jest wiele, a widząc szybki wzrost roślin można zakładać, że uda się je wszystkie zrealizować.
Uczniowie dbając o rośliny uczą się nie tylko jak hodować ekologiczne produkty, ale również samodzielności i systematyczności. Prace w szklarni wpływają pozytywnie na integrację dzieci z różnych klas oraz uczą je umiejętności dzielenia się obowiązkami i ponoszenia za nie współodpowiedzialności. Zdobywają wiedzę i umiejętności, które mogą posłużyć im również do rozwoju własnych pasji. Być może któreś z dzieci odkryje w sobie ogrodnika? Widząc ich zapał i zaangażowanie można mieć taką nadzieję.
—
brzesko.info.pl