W przypadku tego rodzaju oszustw mechanizm działania przestępców jest prosty i w każdym przypadku odbywa się według podobnego scenariusza. Telefonując – zazwyczaj do osoby starszej i samotnie mieszkającej – sprawca podaje się za funkcjonariusza Policji i informuje je o tym, że ich konta bankowe są zagrożone, a aktualnie Policja zajmuje się rozpracowaniem oszusta. Następnie sprawca nakłania ofiary do udania się do placówki bankowej i wybrania z konta zalegających tam pieniędzy. Sprawca podczas rozmowy w rozmaity sposób zdobywa zaufanie starszych ludzi i wykorzystując ich łatwowierność. Dla zdobycia zaufania każe przykładowo wybrać podczas rozmowy numer alarmowy „997” i wówczas „zgłasza” się oficer dyżurny jednostki Policji którym okazuje się być drugi oszust. Pamiętajmy, aby przed wybraniem numeru upewnić się czy poprzednia rozmowa została zakończona. Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Pamiętajmy również, że prawdziwi policjanci nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
Przypominamy, co zrobić, by nie stać się ofiarą oszustów:
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
- W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie czy przelaniu ich na inne konto.
- W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.
- Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.
- W razie jakichkolwiek podejrzeń należy skontaktować się z jednostką Policji osobiście lub telefonicznie dzwoniąc na numer stacjonarny znajdujący się na stronie internetowej jednostki.
- Pamiętajmy, aby przed połączeniem upewnić się, że poprzednia rozmowa została zakończona.
—
IB