Osoby, które w ostatnim czasie podróżowały do Krakowa, na pewno zauważyły zmiany w organizacji ruchu na autostradzie A4 w Staniątkach. Czy to początek budowy punktu opłat?
Przebudowa kilometrowego odcinka autostrady A4 na trasie Kraków – Tarnów, w miejscu placu poboru opłat, w miejscowości Staniątki rozpoczęła się po Wielkanocy. Obecnie są ustawiane tablice informujące kierowców o zastępczej organizacji ruchu i pojawiają się czasowe zawężenia jezdni przed i za punktem poboru opłat. Zastępcza organizacja ruchu zostanie wprowadzona 20 kwietnia 2017 r.
Od 20 kwietnia 2017 r. ruch na A4 w Staniątkach, zarówno w kierunku Tarnowa jak i Krakowa odbywał się będzie dwoma pasami, jednak nie tymi co teraz tylko przez plac punktu poboru opłat. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/godz. Jezdnie A4 natomiast zostaną wyłączone z ruchu i na nich prowadzone będą prace. Taka sytuacja potrwa do 4 maja 2017 r.
Od 4 maja do 22 maja 2017 r. ruch od strony Tarnowa w kierunku Krakowa odbywał się będzie tylko jednym pasem. Ruch z Krakowa w kierunku Tarnowa dwoma pasami. W związku z tymi utrudnieniami postawione zostaną dodatkowe tablice informacyjne o możliwości objazdu drogą krajową nr 94.
Od 22 maja do 6 czerwca ruch na A4 w obydwu kierunkach odbywał się będzie dwoma pasami, ale cały czas po placu poboru opłat.
Od 7 czerwca na 5 dni na odcinku ok. 200 metrów będzie zawężona jezdnia od strony Tarnowa w kierunku Krakowa do 1 pasa ruchu. Na jezdni kierunku Kraków – Tarnów dostępne dla ruchu pozostaną dwa pasy. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na połowę czerwca 2017 r.
W trakcie przebudowy wymieniona zostanie nawierzchnia, dostosowane spadki podłużne i poprzeczne autostrady do dopuszczalnych prędkości na tego typu drogach, zlikwidowane zostanie odwodnienie. Przebudowa poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i płynność jazdy. Plan po zlikwidowanym punkcie poboru opłat będzie odgrodzony i wykorzystywany do zarządzania autostradą i celów ratownictwa.
Zakres robót obejmie:
- wykonanie robót rozbiórkowych: (frezowanie nawierzchni asfaltowych na zimno, rozbiórka podbudowy z betonu, rozbiórka odwodnienia liniowego na fundamencie żelbetowym, demontaż barier betonowych, demontaż znaków drogowych),
- profilowanie i zgęszczenie podłoża,
- wykonanie warstwy z mieszanki niezwiązanej w podłożu ulepszonym,
- wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego,
- wykonanie podbudowy z mieszanki niezwiązanej,
- wykonanie podbudowy z betonu asfaltowego,
- ułożenie siatki z geosyntetyku,
- wykonanie nawierzchni z mieszanki mastyksowo-grysowej SMA,
- wykonanie nawierzchni z kostki brukowej na podsypce cementowo-piaskowej,
- wykonanie docelowego oznakowania poziomego jezdni materiałami grubowarstwowymi,
- montaż oznakowania pionowego tymczasowego i docelowego, słupków prowadzących,
- montaż znaków kilometrowych i hektometrowych na słupkach
Koszt przebudowy wynosi 8 mln 986 tys. zł, a wykona ją do połowy czerwca 2017 r. konsorcjum Berger Bau.
Czy to oznacza, że nie będzie w ogóle pobierania opłat na odcinku Brzesko – Kraków? Niestety nie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad doszła do wniosku, że przy obecnym natężeniu ruchu bramki w tym miejscu nie są najlepszym pomysłem. Stąd też decyzja o likwidacji placu i przebudowaniu tego miejsca na tradycyjną drogę. Dzięki temu nie będzie ograniczenia prędkości tak jak teraz i samochody nie będą musiały pokonywać poprzecznych wybojów.
Same opłaty natomiast mają być pobierane w inny, bardziej nowoczesny sposób. Niezależnie jak opłaty będą pobierane, to system zacznie działać najpóźniej 3 listopada 2018 roku – według informacji podanych przez Radio Kraków.
—
brzesko.info.pl