Od 31 października 2013 r. odcinek autostrady A4 od węzła Targowisko (dotychczasowy węzeł Szarów) do węzła Tarnów Północ (ok. 57 km) został objęty system elektronicznego poboru opłat viaTOLL. Jak na razie opłaty dotyczą pojazdów o masie dopuszczalnej powyżej 3,5 tony – a więc ciężarówek, busów i autobusów.
Wprowadzenie opłat może się wiązać z powrotem części ciężarówek z autostrady na „starą czwórkę” na której w ostatnim czasie ruch uległ znacznej redukcji. Wszystko będzie jednak zależało od kalkulacji kierowców – czy opłaca się płacić kilkadziesiąt złotych wspomnianym odcinkiem, by utknąć na zjeździe w Tarnowie, czy też wybrać nieco wolniejszą trasę.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów w ostatnim kwartale 2013r. ogólnopolska sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o 463 kilometry. Do mapy płatnych tras dołączą m.in. fragmenty A1, A2 i A4.
Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL działa od lipca 2011r. W początkowej obejmował ok. 1565 kilometrów dróg. Obecnie systemem objęte jest blisko 2190 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie całego kraju.
Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
Docelowo w 2018r. elektroniczny system poboru opłat viaTOLL ma objąć ok. 7000 kilometrów dróg w całej Polsce. System Viatoll ma zapewnić do roku 2018 wpływy w wysokości nawet 17 mld zł. Każdorazowo plany objęcia opłatami nowych odcinków ogłaszane są za pomocą stosownych rozporządzeń Rady Ministrów.
Pojazdy o masie dopuszczalnej powyżej 3,5 tony korzystające z płatnych dróg muszą mieć zainstalować wewnątrz pojazdu urządzenie pokładowe zwane viaBOX, które komunikuje się z antenami umieszczonymi na bramownicach.
Więcej informacji dotyczących samego systemu oraz sieci dróg płatnych w Polsce znajduje się na stronie www.viatoll.pl.
—
IB
Nie będzie zależało od kierowców czy wrócą na stara czwórkę tylko od szefów bo to oni decydują którędy ma jechać kierowca. Lepiej niech założą w końcu viatola na starej czwórce.