Don't Miss
Home » Wiadomości » Modernizacja linii kolejowej na odcinku Bochnia – Biadoliny

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Bochnia – Biadoliny

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę na modernizację linii kolejowej Kraków – Rzeszów na odcinku Bochnia – Biadoliny. Kontrakt o wartości ponad 500 milionów złotych zrealizuje konsorcjum firm PKP Energetyka S.A., Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe Sp. z o.o.. Roboty rozpoczną się w maju, a termin ich zakończenia przewidywany jest na grudzień 2014 roku.

Zakres modernizacji linii obejmuje obejmuje między innymi: modernizację układu torowego na długości 22,3 km linii, przebudowę układów torowych na stacjach Brzesko i Biadoliny, przebudowę 3 przystanków osobowych: Rzezawa, Jasień Brzeski, Sterkowiec, przebudowę 70 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów kolejowych i 1 drogowego, 6 mostów oraz 53 przepustów, budowę 2 przejść podziemnych dla pieszych, likwidację 6 przejazdów kolejowych w poziomie szyn, podwyższenie kategorii na 7 przejazdach kolejowych, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji, całkowitą wymianę sieci trakcyjnej na torach stacyjnych i szlakowych, budowę 16,4 km ekranów akustycznych.

W ramach modernizacji linii kolejowej, dotychczasowa stacja kolejowa w miejscowości Biadoliny zostanie przekształcona w przystanek kolejowy bez bocznic.
Wybudowane zostaną 2 perony zewnętrzne jeden w kierunku Tarnowa, drugi w kierunku Krakowa, w wyniku czego zlikwidowany zostanie peron środkowy. W pobliżu budynku stacyjnego wybudowane zostanie przejście podziemne dla pieszych.Tym samym dotychczasowa kładka nadziemna zostanie wyburzona.
W sprawie modernizacji układu komunikacyjnego po stronie gminy Borzęcin w miejscowości Bielcza wójt gminy Janusz Kwaśniak wraz z merytorycznymi pracownikami odbył z przedstawicielami PKP i firmy projektowej kilka spotkań, w tym 14 stycznia br. przy udziale radnych z miejscowości Bielcza i sołtysa wsi.

– Pierwotnie negatywnie zaopiniowałem koncepcję przebudowy linii kolejowej w miejscowości Biadoliny, gdyż nie uwzględniała interesów mieszkańców wsi Bielcza i gminy Borzęcin w zakresie korzystania z przystanku kolejowego. Nasze uwagi dotyczyły dostępności komunikacyjnej przystanku, a szczególnie koniecznej budowy chodników i dróg od strony Bielczy. W trakcie rozmów osiągnięto jednak consensus, w wyniku którego od drogi gminnej Bielcza – Biadoliny, wzdłuż torów od strony północnej w kierunku zachodnim, aż do stacji transformatorowej będzie wybudowana droga wraz ze zjazdami na posesje i działki. Droga będzie miała szerokość od 5 metrów (od zjazdu z drogi gminnej) do 3,5 metra (dalszy odcinek w kierunku stacji transformatorowej). Wybudowany zostanie również chodnik o szerokości 2,50 metra, na odcinku począwszy od wspomnianej drogi do przejścia podziemnego – mówi wójt gminy Borzęcin, Janusz Kwaśniak – Co ważne, będą miejsca dla parkowania samochodów osobowych wzdłuż projektowanej drogi.

Gmina wystąpiła również do PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie z propozycja budowy parkingu na gruncie stanowiącym własność kolei w miejscu do tej pory przez korzystających z usług transportu kolejowego użytkowanym.
– Zaproponowaliśmy partycypacje w kosztach przedsięwzięcia po 50 % ze strony gminy i PKP – mówi radny i wiceprzewodniczący Rady Gminy w Borzęcinie, Zbigniew Pałach.

Wszystko wskazuje na to, że już niedługo dzięki prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycjom zmieni się wizerunek dworców, stacji i przystanków kolejowych. Przynajmniej na odcinku Bochnia – Biadoliny linii kolejowej Kraków – Rzeszów. I o to nam wszystkim przecież chodzi, aby na stacjach nie było tak szaro, brzydko, brudno i nieprzyjemnie.


[tell]