W związku z coraz częściej pojawiającymi się zapytaniami mieszkańców naszej Gminy dot. problematyki gospodarki odpadami komunalnymi (śmieciami), Wójt Gminy Dębno informuje, iż normy prawne podpisanej w dniu 15 lipca 2011 r. przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 25 lipca 2011 r., Nr 152, poz. 897) w przeważającej części weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012. Rewolucjonizuje ona dotychczasową politykę śmieciową w kraju, przerzucając odpowiedzialność w tym przedmiocie na jednostki samorządu terytorialnego. Jednakże stanowczemu podkreśleniu wymaga fakt, iż wdrażanie poszczególnych postanowień tej nowelizacji będzie przebiegał etapami, o których mieszkańcy będą informowani na bieżąco. Całkowity czas samego procesu wdrażania postanowień nowelizacji potrwa minimum półtorej roku. Dopiero po upływie tego okresu, czyli po 30 czerwca 2013 r. zmieni się dla mieszkańców sposób odbierania odpadów.
Terminarz zadań związanych z wejściem w życie ustawy przedstawia się następująco:
1 stycznia 2012 – gmina przestała wydawać nowe zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych (śmieci) od właścicieli nieruchomości, ale sześć firm, które od Państwa odbierają do tej pory odpady nadal może prowadzić działalność w tym przedmiocie (są to: BZK Sp.z o.o., MGPG Tarnów, F.H.U. „DIMARCO” M. Strzelec, CONTECO Sp. z o.o., „E-COM-BUD S.C., oraz TRANS-FORMENS KARPATIA Sp. z o.o.)
Dotychczasowe umowy nawiązane pomiędzy w/w firmami a mieszkańcami naszej Gminy są wiążące a w/w podmioty działają legalnie.
30 kwietnia 2012 – przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne (śmieci) od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.
1 lipca 2012 – sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz uchwałę w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której zostaną określone regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów.
1 stycznia 2013 – zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminach. Do tego czasu gminy opracowują i podejmują w formie uchwał wysokość stawek opłat za gospodarowanie odpadami (tzw. „podatek śmieciowy”), szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji.
Od 1 stycznia 2013 powinna zacząć się także kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z ustawy oraz podjętych uchwał.
1 stycznia 2013 – przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na terenie naszej Gminy na podstawie zezwoleń są obowiązani uzyskać wpis do rejestru działalności regulowanej.
31 marca 2013 – termin złożenia pierwszych sprawozdań do Marszałka Województwa przez gminy
1 lipca 2013 – nowy system zaczyna działać – tj. uchwały rady gminy zaczynają obowiązywać, gminy zaczynają pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości a w zamian zapewniają świadczenie usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych (śmieci) od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą a przedsiębiorcami.
—
ug
Podobne artykuły
„%RELATEDPOSTS%”