Don't Miss
Home » Wiadomości » Przetarg na budowę dworców w Biadolinach i Sterkowcu rozstrzygnięty

Przetarg na budowę dworców w Biadolinach i Sterkowcu rozstrzygnięty

W piątek 1 lutego 2019 r. Polskie Koleje Państwowe S.A. poinformowały o podpisaniu umowy na realizację kolejnych inwestycji dworcowych – budowę nowych obiektów w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Zadania realizowane będą w formule „projektuj i buduj”. Wyłoniony wykonawca – konsorcjum firm Helifactor (z Warszawy) i MERX (z Białegostoku)– będzie odpowiadać za wykonanie dokumentacji projektowej i prac budowlanych na 20 dworcach. Z nowych dworców skorzystają pasażerowie z 20 miejscowości położonych na terenie 8 województw. Wśród nich są dworce w Biadolinach oraz Sterkowcu.

PKP przez długi czas miała problem ze znalezieniem wykonawcy obiektów. Oferenci, którzy stawali do przetargu, żądali kwot o wiele większych niż mógł przeznaczyć zamawiający. Dopiero na początku grudnia ub.r. PKP udało się uzyskać dodatkowe środki unijne na realizację projektu i trzeci z kolei przetarg na 20 dworców systemowych został rozstrzygnięty. Konsorcjum firm Heli Factor i Merx ma na ich wykonanie i oddanie czas do maja 2020 roku.

Nowe dworce zostaną wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych dwóch różnych typów, różniących się wielkością oraz funkcjonalnością. W mniejszym budynku (IDS-A) przewidziana została wydzielona poczekalnia w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami osłony, natomiast w większym dworcu (IDS-B) zaprojektowana została zamknięta (wydzielona) poczekalnia wyposażona w klimatyzację. W IDS-ach typu B znajdą się także pomieszczenia kas biletowych oraz wydzielone przestrzenie komercyjne przeznaczone dla punktów handlowo-usługowych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym także dla podróżnych z niepełnosprawnościami. Pojawią się m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tablice tyflograficzne. Budynki zostaną wyposażone w dynamiczny system iluminacji – dworce będą podświetlane w momencie przyjazdu pociągu na stację. Pod tym określeniem kryją się dwa systemy. Pierwszy to tzw. tryb oszczędności – w nocy w określonym momencie dworce będą przechodziły na tryb ok. 30% oświetlenia. Zamontowane zostaną czujniki ruchu, które w razie potrzeby będą włączać pełne oświetlenie. Drugi system to rozświetlanie dworca na przyjazd pociągu. W tym systemie kamera wykrywa ruch pociągu, a następnie uruchamiane jest dodatkowe oświetlenie otokowe, które wskazuje, że pojazd zbliża się do stacji. Obiekty zostaną również wyposażone w BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Mniejsze dworce (IDS-A) powstaną na stacjach: Biadoliny (woj. małopolskie), Żelistrzewo (woj. pomorskie), Gorzkowice, Wilkoszewice (woj. łódzkie), Barchów, Przetycz (woj. mazowieckie).

Dworce typu IDS-B zostaną zbudowane na stacjach: Chałupy (woj. pomorskie), Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska Letnisko (woj. wielkopolskie), Janikowo (woj. kujawsko-pomorskie), Rogów (woj. łódzkie), Chrzęsne, Dobczyn, Ząbki (woj. mazowieckie), Czarna Tarnowska (woj. podkarpackie), Sterkowiec (woj. małopolskie), Kanie, Kraśnik, Sadurki, Świdnik Miasto (woj. lubelskie).

Koszt wykonania wszystkich inwestycji to niemal 90 mln zł. Budowa nowych dworców zostanie dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED, pompy ciepła. IDS-y najczęściej zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymogom podróżnych. Budowa IDS-ów jest częścią realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego kolej zmodernizuje i wybuduje od podstaw łącznie około 200 dworców kolejowych w całym kraju.

IB / pkp.pl