Wymagający rynek pracy w Polsce, który stawia coraz wyżej poprzeczkę absolwentom szkół, sprawia, że uczniowie jeszcze na etapie edukacji powinni zdobywać doświadczenia zawodowe. Dlatego Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku stara się zapewnić uczniom nie tylko zajęcia praktyczne, ale przede wszystkim kształtujące osobowość, tak aby w przyszłości mogli być konkurencją na dynamicznym rynku pracy.
W lipcu 2014 roku 30 uczniów z drugiej i trzeciej klasy, kształcących się w zawodzie technik budownictwa, odbyło praktyki zawodowe w Lipsku, w Niemczech. Praktyki były realizowane w ramach projektu „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo”, realizowanego przez FRSE z Europejskiego Funduszu Społecznego POKL na zasadach programu „Uczenie się przez całe życie” – Leonardo da Vinci.
Młodzież przed wyjazdem uczestniczyła w zajęciach przygotowawczych obejmujących zagadnienia z języka niemieckiego, szczególnie z zakresu słownictwa branżowego oraz kultury Niemiec.
W trakcie czterotygodniowego pobytu uczniowie pracowali w 6 różnych zakładach, wykonując prace budowlane, wykończeniowe i renowacyjne. Do ich obowiązków należały: skuwanie, tynkowanie, zrywanie starych nawierzchni: tapet i farb, oczyszczanie i konserwacja ogrodzeń, malowanie, demontaż urządzeń sanitarnych, przygotowanie podłoży pod wylewki, układanie kostki brukowej oraz wiele innych. W trakcie tej praktyki uczniowie poznawali nowe metody pracy i uczyli się, jak wykorzystać zdobytą w szkole wiedzę.
Istotnymi elementami projektu były zajęcia związane z poznawaniem kultury niemieckiej, zabytków Lipska i historii Saksonii. Wolny czas po pracy był zorganizowany w taki sposób, aby młodzież mogła zobaczyć najpiękniejsze miejsca w mieście: centrum z zabytkowymi kościołami, Dworzec Główny, Pomnik Bitwy Narodów, Coffee Baum, poznać przemysłową dzielnicę Lipska oraz odwiedzić Zoo. Ponadto uczestniczyła w grze miejskiej w śródmieściu, programie artystycznym w Krystallpalast, meczu finałowym Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej świętując razem z Niemcami ich zwycięstwo oraz innych atrakcjach, które oferuje Lipsk.
Pobyt w saksońskim mieście dał także okazję do szlifowania umiejętności językowych. Uczestnicy projektu musieli przełamać barierę językową poprzez integrację z załogą na budowie, rozmowy z obsługą hotelu, w trakcie zakupów, zwiedzania miasta i nawiązywanie relacji z rówieśnikami poznanymi w Niemczech.
Efektem tego projektu jest nie tylko podniesienie umiejętności zawodowych, ale przede wszystkim stworzenie młodym ludziom możliwości rozwoju osobistego, przełamania stereotypów i kształtowania nowych aspiracji – zarówno zawodowych jak i osobistych. Dla każdej osoby, która niebawem będzie musiała się odnaleźć na konkurencyjnym rynku pracy było to cenne doświadczenie, które z pewnością zaprocentuje.
—
MBW