Szybka droga do Brzeska to jedna z najważniejszych spraw dla regionu od momentu gdy została zakończona budowa autostrady A4. Ze względu na trudności jakie powoduje niedostosowanie dróg w regionie do potrzeb rozwijającego się transportu – szybka modernizacja DK nr 75 w perspektywie kilku najbliższych lat ma kluczowe znaczenie.
Z informacji udzielonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że wypracowane zostało 5 wariantów nowego przebiegu trasy nr 75 łączącej Brzesko z Nowym Sączem. To jeden z pierwszych etapów prac związanych z modernizacji drogi – wg. informacji przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budowa drogi łączącej Nowy Sącz z autostradą A4 rozpocznie się jednak nie wcześniej, niż pod koniec 2023 roku. Planowane koszty to około 1,5 mld złotych.
Spośród zaproponowanych wariantów najbardziej realna wydaje się koncepcja, w której w wielu miejscach przebieg drogi pokrywa się z obecnym kształtem trasy nr 75.
W przypadku wyboru tego wariantu inwestycja będzie najtańsza i będzie wymagała mniejszych nakładów na wykup nowych gruntów – czyli mniej problemów i konfliktów z mieszkańcami gmin, na których będzie prowadzona inwestycja. W projekcie uwzględniono także nowy most w Kurowie, którego budowa ma ruszyć niebawem.
Ruszają konsultacje
Propozycje przebiegu trasy zostaną w najbliższych dniach przedstawione mieszkańcom i samorządom.
Od 11 kwietnia trwają spotkania informacyjne z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmą Halcrow Group Limited Elms House z Wielkiej Brytanii, która jest odpowiedzialna za opracowanie tzw. Studium Korytarzowego.
Spotkania konsultacyjne dotyczące nowej drogi odbędą się w powiecie brzeskim w następujących terminach: w Iwkowej w Urzędzie Gminy 13 kwietnia o godzinie 9.00, w Urzędzie Miejskim w Brzesku 19 kwietnia o godzinie 11.00, w Czchowie w kinie Baszta 20 kwietnia o godzinie 9.00 i w Urzędzie Gminy w Gnojniku 20 kwietnia o godzinie 14.00.
Dostępna jest również strona internetowa z materiałami dotyczącymi przebiegu trasy i ankietą na stronie internetowej www.dk75.pl .
Strategiczna inwestycja
DK-75 jest obecnie jedyną drogą stanowiącą połączenie miasta Nowy Sącz z autostradą A4 i obsługującą wzmożony ruch samochodów ciężarowych w związku z dynamicznym rozwojem gospodarczym miasta. Poza tą drogą brak jest alternatywy dla rozprowadzenia ruchu w kierunku autostrady A4. Drogą krajową nr 75 na tym odcinku odbywa się ruch na poziomie od 8 do 14 tysięcy pojazdów na dobę – według statystyk z 2010 roku, oraz od 8 do blisko 18 tysięcy pojazdów na dobę– według statystyk z 2015 roku. Już w chwili obecnej maksymalne natężenie ruchu na odcinku Brzesko – Nowy Sącz w godzinie szczytu wynosi ponad 3200 samochodów na godzinę. Z kolei opracowane prognozy ruchu na 2025 rok przewidują ruch na tym odcinku drogi na poziomie ponad 22 tysiące pojazdów na dobę! Ze względu na otoczenia drogi oraz ruch tranzytowy i duży ruch lokalny – droga ta charakteryzuje się aktualnie dużą wypadkowością. W okresie od 2012 do 2014 roku znacznie pogorszył się stan bezpieczeństwa – nastąpił wzrost liczby wypadków z 41 do 77, przy wzroście liczby osób zabitych i dwukrotnym wzroście liczby osób rannych.
Nasz komentarz
Szybka droga łącząca Brzesko z Nowym Sączem jest bardzo ważna ale nie tylko dla obu miast, ale również dla całego regionu. To także szybsze połączenie z południem Europy. W tej chwili ruch na trasie 75 łączącej obie miejscowości odbywa się wolno, a są godziny, w których się najzwyczajniej zatyka. W miesiącach wakacyjnych droga jest stale zakorkowana. Dlatego wydaje się, że wszelkie opracowania i konsultacje należy przeprowadzić jak najszybciej i zabrać się do budowy nowej trasy.
—
IB