Mija rok od wprowadzenia w życie nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, której zapisy powinny zachęcać do segregacji śmieci. Jaki jest stosunek mieszkańców Małopolski do nowego systemu opłat za odbiór odpadów komunalnych? Okazuje się, że jeszcze w wielu gospodarstwach segregacja śmieci nie trafiła na podatny grunt. Także w tych, których właściciele zadeklarowali gotowość do oddzielania odpadów ze względu na ich pochodzenie. Nie każdy po prostu wywiązuje się rzetelnie z tego, co zadeklarował w umowie dotyczącej odbioru nieczystości. Szczególnie na osiedlach mieszkaniowych.
W związku z tym Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął kampanię „Segreguj śmieci”, mającą na celu uświadomienie społeczeństwu, jak wielkie są korzyści wynikające z prawidłowo prowadzonej segregacji. Akcja współfinansowana jest przez 16 gmin województwa małopolskiego oraz przez Firmę Handlowo-Usługową DiMarco.
W ramach kampanii wyprodukowany został spot reklamowy, w którym wystąpili między innymi Konrad Wieczorek, piłkarz Okocimskiego Klubu Sportowego oraz Wojciech Szkotak, zawodnik BKS Bochnia. Przekaz spotu jest prosty i czytelny. Nawet jedna gazeta, puszka, czy butelka poddane segregacji wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego i trafią do dalszej przeróbki. Inaczej staną się bezużytecznymi odpadami. Zadeklarowana segregacja ma również znaczenie dla domowego budżetu, bo wiąże się z niższymi opłatami za odbiór śmieci.
Organizatorzy kampanii są przekonani, że akcja pozytywnie wpłynie na wzrost poziomu świadomości mieszkańców Małopolski w zakresie ochrony środowiska. Liczą też na to, że kolejne gminy przystąpią do promocji tej inicjatywy.
—
IB