Od kilku dni na terenie Gminy Brzesko trwają prace przy budowie łączników ścieżek rowerowych do dróg serwisowych. Aktualnie w Sterkowcu prace prowadzone są przy wiadukcie autostradowym na ul. Tarnowskiej. Wykonywane są tam prace ziemne, które pozwolą na połączenie fragmentów istniejących dróg serwisowych w pobliżu autostrady w logiczną całość. Jadąc od strony Tarnowa – trasa przebiega w Wokowicach ul. Centralną, następnie drogami serwisowymi do Sterkowca, następnie ul. Promienną, ul. Podlesie w Szczepanowie, by przed wiaduktem na autostradzie znów wrócić na drogę serwisową. Następnie przecina ul. Wiślaną w miejscowości Mokrzyska, by ponownie wrócić na drogi serwisowe, mija Miejsce Obsługi Podróżnych Mokrzyska oraz węzeł autostradowy Brzesko i w okolicy drogi powiatowej prowadzącej do Dąbrówki biegnie dalej nieco bardziej ruchliwym szlakiem. Wspomniane ścieżki rowerowe zostały ujęte w ramach sieci ścieżek rowerowych VeloMetropolis (małopolski odcinek EuroVelo 4).
Małopolska realizuje największy w Polsce projekt budowy tras rowerowych. Już za kilka lat rowerzyści będą mogli skorzystać z prawie 1000 kilometrów dobrze oznakowanych ścieżek, które połączą najciekawsze turystycznie i przyrodniczo miejsca w regionie. Planowany termin zakończenia projektu to 2020 r. Jednak już teraz do dyspozycji miłośników dwóch kołek zostało oddanych ponad 300 km tras o najwyższym europejskim standardzie.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie realizuje projekt pn.: „Budowa zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim – Zadanie nr 2 VeloMetropolis (małopolski odcinek EuroVelo 4) od m. Wola Batorska do m. Jodłówka Wałki”. Wartość projektu to 6 080 956,19 PLN. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na sierpień 2019 r.
Projektu przewiduje budowę ścieżki rowerowej na odcinku o długości ok 96,4 km od miejscowości Wola Batorska do miejscowości Jodłówka Wałki. W Mikluszowicach trasa łączy się z trasą VeloRaba i swój bieg kończy na granicy województwa, zapewniając tym samym spójny przebieg dla całej sieci Województwa Małopolskiego. Planowana trasa EV4 przebiega przez obszary powiatu wielickiego (gm. Niepołomice), bocheńskiego (gm. Bochnia, Rzezawa), brzeskiego (gm.Brzesko), tarnowskiego (gm. Wojnicz, Wierzchosławice, Tarnów) poprzez tereny interesujące turystycznie wśród których można wyróżnić:
- Atrakcje przyrodnicze na trasie to m.in. Puszcza Niepołomicka, Jezioro Czarny Staw, Rezerwat przyrody Wiślisko – Kobyle, Dąb Augusta II w Woli Batorskiej, okolice Raby i Stradomki – rzek zaliczanych do pierwszej klasy czystości, Góra św. Jana w Mikluszowicach, ścieżka przyrodniczo-leśna w Wierzchosławicach, Kąpielisko Dwudniaki.
- W pobliżu trasy nie brakuje obiektów zabytkowych. Są to m.in.: Zamek królewski w Niepołomicach, Ruiny renesansowego zamku w Majkowicach, Sanktuarium Okulickie, Bazylika św. Marii Magdaleny i św. Stanisława w Szczepanowie, Bazylika Katedralna Narodzenia NMP, Dom Mikołajowski, cmentarz żydowski z XVI w. w Tarnowie.
- To także szereg innych atrakcji. M.in. Browar Okocim jeden z najbardziej interesujących obiektów architektury przemysłowej w Małopolsce, Dom Ludowy im. Wincentego Witosa w Wierzchosławicach, rynek i kamieniczki wokół rynku w Brzesku, hodowla karpia Wierzchosławickiego, Muzeum Etnograficzne, Muzeum Okręgowe w Tarnowie.
Wszelkie inicjatywy na rzecz zwiększenia efektywności wykorzystania zasobów dziedzictwa kulturowego i naturalnego regionu korzystnie wpływają na rozwój społeczny i gospodarczy całego województwa. Planowana inwestycja polegająca na budowie fragmentów trasy rowerowej EuroVelo 4 wpisuje się w działania mające na celu stworzenie spójnej sieci szlaków przebiegających przez całe Województwo. Rozwój infrastruktury rowerowej w postaci europejskich szlaków rowerowych przyczyni się do znacznego podniesienia standardów turystycznych w regionie. Ulegnie polepszeniu dostępność komunikacyjna miejsc charakteryzujących się dużymi walorami krajoznawczo-przyrodniczymi, historycznymi, architektonicznymi.
Mapa – Gmina Brzesko
—
Sterkowiec.pl / IB
Video
Test trasy VeloMetropolis – październik 2017 r.
Trasą można już jeździć od ponad roku, niestety budowane obecnie łączniki nie wyeliminują odcinków prowadzonych czasami dość ruchliwymi ulicami bez poboczy (las okulicki, ulica pomiędzy Szczepanowem a stacją PKP w Sterkowcu), trzeba bardzo się pilnować jadąc z małoletnimi.
Mam nadzieję że planowana w tym roku nowa pętla rowerowa z Tarnowa przez Brzesko zostanie lepiej zaplanowana.