Don't Miss
Home » Wiadomości » Wrażenia po powrocie z Londynu

Wrażenia po powrocie z Londynu

IMG_1767-nTrzydziestu uczniów Technikum Ekonomicznego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Czchowie zakończyło praktyki w Londynie.  Przez cztery tygodnie, dzięki wsparciu finansowemu FRSE realizując projekt „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” z Europejskiego Funduszu Społecznego – Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci, który jest częścią programu „Uczenie się przez całe życie”. Uczniowie mieli możliwość ćwiczyć swe zawodowe umiejętności w brytyjskich przedsiębiorstwach. Szansę na zdobycie nowych doświadczeń zawodowych dał im  projekt „Praktyka w Londynie drogą do europejskiego rynku pracy”. Praktykanci rekrutowani byli z dwóch klas technikum. Pierwsza piętnastoosobowa grupa wyjechała do Londynu na przełomie maja i czerwca 2013 roku, druga grupa, również piętnastoosobowa, przebywała w Londynie we wrześniu 2013 roku. Praktyki zorganizowane były za pośrednictwem ADC College w różnych jednostkach gospodarczych i instytucjach państwowych. Uczniowie wykonywali różne prace biurowe. Łukasz wspomina: pomagałem w prowadzeniu biura, obsługiwałem sprzęt biurowy i kasę fiskalną, segregowałem i układałem dokumenty, sporządzałam pisma służbowe, pracowałem w programach komputerowych funkcjonujących w przedsiębiorstwie, przetwarzałam dane, obsługiwałam klientów w języku angielskim. Dużo się nauczyliśmy – podsumowuje Alicja – praktyka zagraniczna była dla nas cennym doświadczeniem.  Poznaliśmy funkcjonowanie europejskich przedsiębiorstw „od środka” i nie będziemy się bać szukać pracy zagranicą. Bardzo cenne są dla nas również dokumenty potwierdzające zdobyte wiadomości i umiejętności – podkreśla Kamil – możemy je załączyć do dokumentacji  aplikacyjnej. Europass Mobility czy certyfikat POKL ułatwią nam start w dorosłe życie.

Nad realizacją programu praktyki w każdym przedsiębiorstwie czuwał przydzielony uczniowi opiekun, będący pracownikiem danej jednostki gospodarczej. Opiekunowie udzielali nam cennych rad i zawsze służyli pomocą – opowiadają uczniowie. Pani Magdalena była dla mnie świetnym mentorem – swoją opiekunkę praktyk ocenia Jan. Wszyscy uczestnicy otrzymali z praktyk najwyższe oceny.

Bardzo ważnym aspektem pobytu młodzieży w Londynie było też tzw. ,,szlifowanie” języka angielskiego. Język mogliśmy doskonalić– mówi Natalia – u pracodawców, w rodzinach, u których mieszkaliśmy, podróżując po mieście czy  zwiedzając Londyn.

Oprócz obowiązkowych godzin przeznaczonych na odbywanie praktyki, uczniowie pod kierunkiem opiekuna zwiedzali Londyn. Wycieczki po Londynie były zorganizowane głównie w weekendy – wspominają uczestnicy. Poznaliśmy wiele atrakcji turystycznych miasta, m.in. Pałac Buckingham – siedzibę rodziny królewskiej z jedyną w swoim rodzaju wartą honorową, 10 Downing Street – rezydencję premiera,  opactwo Westminster Abeby i wiele innych.   Ponadto uczniowie skorzystali z półgodzinnego przejazdu w kapsule London Eye, dzięki czemu zobaczyli zapierającą dech w piersiach panoramę niemal całego miasta. Odwiedzając  południowo-wschodnią część Londynu  – Greenwich,  pogłębili wiedzę z zakresu geografii.

We wrześniu uczniów odwiedziła pani dyrektor Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Brzesku, pani Janina Motak oraz pani wicedyrektor szkoły, Ewa Cetnar. Wizyta miała charakter kontrolny; panie zatem  odwiedziły instytucje gdzie odbywały się praktyki, miejsca zakwaterowania uczniów. Miłym akcentem były spotkania z pracodawcami, gdyż każdy wyrażał się pochlebnie o wiedzy i umiejętnościach naszych uczniów. Rodziny goszczące uczniów również wyraziły pozytywne opinie na temat ich zachowania, taktu i kultury osobistej – relacjonuje pani Ewa Cetnar.

Co dobre jednak szybko się kończy. Praktyki można uznać za zakończone, jednak miesięczny pobyt w Londynie był niezwykle cennym czasem dla uczniów. Poznali brytyjskie instytucje, doskonalili język, poznali tamtejsze zwyczaje i zabytki.  Nauczyli się poruszania po dużym i obcym mieście. Mimo mieszkania w różnych miejscach Londynu, uczniowie świetnie radzili sobie z docieraniem do miejsca pracy – oceniają młodzież nauczycielki wydelegowane z ZSP w Czchowie jako opiekunki. Nauczyliśmy się samodzielności – akcentuje Daniel w wygłoszonych na apelu szkolnym podziękowaniach dla opiekunów i organizatorów – i mamy poczucie, że świat do nas należy.

Projekt: „Praktyka w Londynie drogą do europejskiego rynku pracy” w ramach programu Leonardo da Vinci

Koordynator projektu:  Bożena Kusion

MS