W połowie marca br. (w dniach od 10 od 17) grupa uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku przebywała w południowych Włoszech w ramach unijnego programu Comenius. Tematem przewodnim obecnego mityngu było odnalezienie podobieństw pomiędzy partnerami projektu „Breaking Stereotypes” i pokazanie tego, co łączy uczestniczące w nim kraje: Włochy, Hiszpanię, Portugalię, Węgry, Estonię oraz Polskę.
W wizycie wzięło udział czworo uczniów – Agnieszka Nowacka z 2Bo, Natalia Mielec z 4G, Łukasz Wielgosz i Dawid Stolarczyk z 3Me, a także troje nauczycieli – koordynator projektu Mariusz Klimczak, Justyna Duch oraz Dariusz Chrzan.
Gospodarzem spotkania była szkoła Istituto di Istruzione Superiore „Giovanni Malafarina” w Soverato w Kalabrii. Uczniowie z poszczególnych krajów przedstawili prezentacje na temat tego, co łączy uczestniczące państwa i narody. W następnym dniu w mieszanych międzynarodowych grupach uczestniczyli w warsztatach, opracowując włoski alfabet oraz przygotowując sentencje związane z projektem „Breaking Stereotypes” oraz własne refleksje dotyczące udziału w programie Comenius. Natomiast nauczyciele wymieniali się doświadczeniami dotyczącymi współpracy oraz przygotowali formy aktywności i program ostatniego spotkania, które będzie miało miejsce w połowie kwietnia br. w L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) w Hiszpanii.
W czasie kolejnych dni pobytu w Prowincji Catanzaro partnerzy z krajów uczestniczących w projekcie zwiedzili wiele atrakcyjnych miejsc w Kalabrii: Soverato – Marina i Superiore, turystyczne ośrodki Reggio Calabria i Tropea, średniowieczne Badolato, kolebkę tradycyjnej ceramiki ludowej w Squillace (grec. Skylletion) oraz Park Archeologiczny Scolacium (rzymska kolonia Minervia Scolacium i ruiny bizantyjskiej osady) koło Roccelletta di Borgia. Przekonali się też, że południowowłoska kuchnia to nie tylko pizza i makarony, ale też rozmaite antypasty i bardzo bogaty wybór frutti di mare.
W trakcie pobytu młodzież zamieszkała w domach swoich włoskich kolegów, dzięki czemu miała szansę lepiej poznać ich codzienne życie i zrozumieć odrębną kulturę oraz poćwiczyć znajomość języka angielskiego. Na szczególne podkreślenie zasługuje życzliwość i wielka gościnność naszych kalabryjskich partnerów, czego doświadczyli zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.
Polska grupa miała też okazję dwukrotnie dotknąć zarówno prawdziwej historii, jak i współczesności Italii, zwiedzając ciekawe miejsca w Rzymie. W drodze do Soverato było to Koloseum, Forum Romanum, wzgórze na Kapitolu i Pomnik Vittorio Emanuela II, natomiast w powrotnej do Krakowa – Panteon, znane place: Piazza Navona, Campo dei Fiori, di Spagna ze głośnymi Schodami Hiszpańskimi, fontanny Quattro dei Fiumini i di Trevi, a także spacer obok Zamku Świętego Anioła, słynną Via della Conciliazione na Plac św. Piotra przed Bazyliką w Watykanie w niecodziennym okresie – tuż przed inauguracją pontyfikatu przez nowo wybranego papieża Franciszka I.
—
Dariusz Chrzan