Rynek e-commerce w Polsce w 2016 roku ma wzrosnąć do 36 miliardów złotych. Szacuje się, że liczba sklepów internetowych wzrośnie w tym roku o 7%. I to nie koniec, ponieważ szacuje się dalszy dynamiczny wzrost tego sektora do 2020 roku. To perspektywa, która powinna zachęcić już działających sprzedawców do unowocześniania swojej oferty, a przedsiębiorców nowych i poszukujących – do zakładania swoich start-upów w Internecie.
W 2016 kolejny dwucyfrowy wzrost
Raport „Barometr e-commerce 2016”, przygotowany przez Sociomantic Labs, zawiera bardzo obiecujące prognozy dla e-przedsiębiorców. Otóż cały sektor powinien w bieżącym roku wzrosnąć o 15%, osiągając wartość 35,8 miliardów złotych. Eksperci szacują, że regularne wzrosty będą miały miejsce przynajmniej do 2020 roku – polski rynek e-commerce ma wówczas osiągnąć wartość 63 miliardów złotych. E-handel pod koniec dekady będzie stanowił 10% udziałów w całym handlu. Rośnie także liczba sklepów internetowych – pod koniec tego roku ma być ich o 7% więcej niż dotychczas, czyli 23,5 tysięcy. W roku 2020 ma ich być już 30 tysięcy.
Taki wzrost zawdzięczamy narzędziom budującym lepszy kontakt z klientem, budującym jego lojalność i dopasowującym ofertę i obsługę do jego potrzeb. Dominujące trendy to rozwijające się płatności internetowe, oferujące dziś znacznie więcej niż zwykły przelew online, a także m-commerce, czyli zakupy przez urządzenia mobilne, czy omnichannel – wielokanałowość prowadzonej sprzedaży. Na wzrost sektora wpływają strategie utrzymania klienta, jak programy lojalnościowe, obsługa posprzedażowa, czy personalizacja oferty i obsługi.
Nie tylko w Polsce
Polski rynek, choć rozwija się bardzo prężnie, nie jest wyjątkowy. Dwucyfrowego wzrostu można spodziewać się również w ujęciu globalnym – rynek e-commerce na świecie ma w bieżącym roku wzrosnąć o 18,6%, z 1,6 do 1,9 biliona dolarów. Najwięcej wart jest rynek e-commerce w Chinach i Stanach Zjednoczony – te dwa państwa posiadają w sumie 55% udziałów w całym rynku. Już teraz Chiny są liderem e-handlu, natomiast w 2018 roku wartość tego rynku ma przekroczyć bilion dolarów, osiągając 40% wartości ogólnoświatowego rynku e-commerce.
—