Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne to spółka, której działalność od wielu lat była najczęściej dyskutowana przez radnych przynajmniej kilku poprzednich kadencji. Wprowadzane co jakiś czas zmiany i reorganizacje nie przynosiły spodziewanych efektów. Niezadowalający był wynik finansowy, a i jakość świadczonych usług był często przez część pasażerów krytykowany. Zmiany wprowadzono także i w tym roku, jednak tym razem przyniosły one wyraźną poprawę wizerunkową i finansową.
W poprzednich latach zmniejszała się na przykład ilość kursów MPK, co nie zyskiwało akceptacji wśród mieszkańców. Od połowy roku na ulicach miasta i okolicznych miejscowości częściej można napotkać autobusy obsługiwane przez spółkę, zauważalna jest też większa liczba korzystających z nich pasażerów. Wystarczyła bardziej wnikliwa obserwacja dotychczasowej sytuacji, aby nowe zmiany okazały się trafne, a publiczna opinia uległa znacznej poprawie. W ostatnich miesiącach wyraźnie wzrosła liczba pasażerów wyrażających zadowolenie z obecnego stanu rzeczy.
Nowe ulgi i kursy
Pierwszą istotną w tym roku zmianę odczuli pasażerowie, którzy przekroczyli siedemdziesiąty rok życia. Już od 2 stycznia 2019 roku korzystają z darmowych przejazdów środkami komunikacji obsługiwanymi przez kierowców MPK. Uchwała w tej sprawie podjęta została jeszcze w grudniu ubiegłego roku.
Kolejne odczuwalne zmiany dotyczą zwiększenia liczby kursów na poszczególnych liniach. Te dodatkowe kursy zostały wprowadzone po głębokich i wnikliwych analizach bieżącej sytuacji. W poprzednich latach polityka spółki polegała raczej na okrajaniu ilości kursów, co w rezultacie okazało się niezbyt trafionym rozwiązaniem. Zarząd MPK wziął pod uwagę autentyczne potrzeby pasażerów. Mieszkańcy niektórych miejscowości sami wnioskowali o uruchomienie dodatkowych kursów, a w tych staraniach popierali ich radni i burmistrz Tomasz Latocha.
Od lipca na linii numer 7 obsługującej trasę Brzesko – Bucze wprowadzono dwa dodatkowe kursy, rano i wieczorem. Z kolei na linii numer 10 na wniosek radnych i mieszkańców Jadownik aż o pięć zwiększono liczbę kursów przebiegających przez ulicę Witosa. Linie numer 8 (Brzesko – Jasień) oraz numer 9 (Brzesko – Okocim) zyskały po jednym dodatkowym kursie. Wszystkie proponowane zmiany zostały zaakceptowane przez burmistrza, do którego należał decydujący głos w tej kwestii.
Już po kilku miesiącach po zastosowaniu nowych rozwiązań zanotowano znaczny wzrost liczby pasażerów korzystających z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Statystyki wskazują dobitnie, że w porównaniu do ubiegłych lat frekwencja wzrosła kilkunastokrotnie. Warto podkreślić, że uruchomienie nowych kursów z zadowoleniem przyjęli szczególnie uczniowie brzeskich szkół ponadpodstawowych. Po wprowadzeniu reformy edukacji, kiedy w wyniku podwojenia roczników nauka odbywa się w systemie zmianowym, znacznie zwiększyła się liczba młodych osób podróżujących miejskim środkami lokomocji.
Wymiana taboru
Większość pojazdów, którymi dysponuje MPK, to samochody liczące sobie ponad 30 lat. Niektóre z nich musiały zostać wycofane z użytku, toteż zaistniała potrzeba zastąpienia ich nowszymi autami. Dzięki wsparciu Urzędu Miejskiego spółka w tym roku zakupiła pięć pojazdów, wprawdzie używanych ale będących w bardzo dobrym stanie. Są to trzy samochody marki neoplan oraz dwa busy marki jelcz z podwoziami i silnikami mercedesa. Każdy z nich to tak zwany „niskopodłogowiec” dostosowany do ludzi starszych, osób podróżujących z dziecięcymi wózkami, jest to też duża wygoda dla osób niepełnosprawnych. Aktualnie większość pojazdów MPK wyposażona jest w system klimatyzacji.
Nowe wiaty
W trzech miejscowościach naszej gminy zamontowane zostały nowe wiaty. Pieniądze przeznaczone na ten cel, w wysokości 25 tysięcy złotych, pochodzą z miejskiej kasy. Nowe konstrukcje stanęły przy ulicach Nowy Świat w Jasieniu, Kasztelana Spytka w Porębie Spytkowskiej oraz przy ulicy Mickiewicza w Brzesku.
Są to nowoczesne wiaty typu Afrodyta charakteryzujące się solidną konstrukcją. Boczne ściany wykonane są z hartowanego szkła, natomiast dach z przezroczystego poliwęglanu, dzięki czemu są lekkie a jednak bardzo trwałe.
—
IB