Podstawowym celem projektu, na który Zespół Szkół nr 3 w Bochni uzyskał dofinansowanie z programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój – Kształcenie i szkolenia zawodowe, w kwocie ponad 141 000 Euro, było zrealizowanie śródrocznej praktyki zawodowej wymaganej w podstawie programowej dla uczniów kształcących się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych i technik hotelarstwa, jak również rozwój zawodowy i osobisty uczestników projektu. Dzięki udziałowi w projekcie młodzież objęta wsparciem mogła poznać nową kulturę, grecką kuchnie, branżę turystyczno – hotelarską, język angielski branżowy oraz nowe rozwiązania techniczne i technologiczne.
Uczniowie przed wyjazdem uczestniczyli w intensywnym kursie języka angielskiego i języka greckiego, poznawali historię i kulturę Grecji. W trakcie stażu pod nadzorem wykwalifikowanych pracowników hoteli oraz nauczycieli ze szkoły, realizowali szczegółowy program stażu a zdobyte przez nich kompetencje były oceniane na podstawie specjalnej karty oceny zawierającej elementy systemu ECVET(Europejski System Akumulowania i Przenoszenia Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym).
Praktyki zorganizowane były w dwóch hotelach: Hotelu Dias i Hotelu Golden Sun. Młodzież uczyła się pod nadzorem szefów kuchni przyrządzać tradycyjne greckie potrawy takie jak: moussaka, gyros, souvlaki czy tzatziki a także inne potrawy z karty menu hotelowych kuchni. Uczniowie poznali także zasady podawania i dekorowania potraw kuchni greckiej, przygotowania i aranżacji sali konsumenckiej w zależności od imprezy gastronomicznej a także zasady obsługi klienta. Podczas codziennej praktyki w kuchni do zadań adeptów sztuki kulinarnej należało przygotowywanie półproduktów, sałatek i dań głównych, napojów, jak również obsługa konsumenta i serwis. Wszyscy uczestnicy przeszli szkolenie z zakresu przygotowywania, dekorowania i serwowania drinków oraz poznali zasady parzenia kawy m.in. typu fredo i frappe. Zapoznali się również z systemem składania, realizacji i rozliczania zamówień. Uczniowie klas hotelarskich w związku ze specyfiką swojego zawodu dodatkowo mieli możliwość poznać zasady housekeepingu, zasady obsługi gości w recepcji oraz obsługę systemów komputerowych stosowanych w hotelach.
Młodzież miała także okazję obserwować proces wypiekania chleba w miejscowej piekarni, produkcję sera Feta i jogurtów greckich, cykl wytłaczania oliwy z oliwek, plantację kiwi, produkcję miejscowego wina i również zapoznała się z zasadami połowu, przygotowania i podawania owoców morza. Wszystkie wizyty edukacyjno – zawodoznawcze do lokalnych przedsiębiorstw umożliwiły naszym kulinarnym entuzjastom i smakoszom, poznanie lokalnych greckich produktów, technologii ich przygotowania i podawania.
Uczniowie uczestniczyli również w wieczorze greckim w hotelu San Panteleimon, podczas którego mieli możliwość poznania jak mieszkańcy Grecji spędzają wolny czas.
Po pracy, w czasie wolnym uczestnicy projektu mogli korzystać z kąpieli w Morzu Egejskim, wypoczywać na plaży i korzystać z pięknej, słonecznej pogody oraz miejscowych atrakcji. Czas wolny od zajęć objętych programem stażu wykorzystywany był na niezapomniane i poznawcze wycieczki, realizowane w ramach przygotowania kulturowego. W tym celu organizowane były wycieczki po Grecji, m.in. do miasta Kalambaka, usytuowanego w środkowej Grecji na północno-zachodnim krańcu równiny tesalskiej, gdzie na szczytach skał umiejscowione są 24 prawosławne klasztory wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Kolejna niezapomniana wyprawa to rejs po Morzu Egejskim na wyspę Skiathos, gdzie kręcone były sceny do popularnego musicalu „Mamma Mia”. Uczniowie podczas rejsu zapoznali się z typowymi greckimi tańcami i ciekawostkami historycznymi związanymi z wyspą a także na samej już wyspie z typową dla regionu zabudową i kolorystyką zabudowań.
Podsumowując, praktyki w Grecji dały uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju zawodowego w rzeczywistych warunkach pracy i zapewne dla wielu były niesamowitą przygodą. W czasie wolnym poznali kulturę Grecji, nowych intersujących ludzi, nawiązali nowe kontakty osobiste i zawodowe, zobaczyli inny model życia, pracy zawodowej i odpoczynku. Uczestnicy stali się bardziej komunikatywni, otwarci i odważni a przy okazji poprawili znajomość języka angielskiego i greckiego.
Uczniowie oprócz zaliczonej śródrocznej praktyki zawodowej otrzymają: certyfikat Europass-Mobilność, certyfikat odbycia stażu w hotelu Golden Sun i hotelu Dias z elementami ECVET, certyfikat ukończenia kursu języka angielskiego oraz certyfikat ukończenia kursu języka greckiego.
Uczestnikami projektu byli: w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych – Goryczka Beata, Piekarz Weronika, Maliszczak Dominika, Buczek Katarzyna, Skoczek Klaudia, Brzegowy Łukasz, Stokłosa Sylwia, Mochel Natalia, Zaczek Albert, Pławecka Małgorzata, Oświęcimka Norbert, Krzysiek Katarzyna, Szafraniec Marek, Kobyłecka Oliwia a w zawodzie technik hotelarstwa – Mroczek Barbara, Strąg Patrycja, Rak Gabriela, Poradowska Aleksandra, Wajda Weronika, Górka Gabriela, Danioł Weronika, Dylowicz Kinga, Sobas Joanna, Mazur Natalia, Jania Aleksandra, Rudnik Edyta, Buczek Aisza, Kocyk Dominika, Misiorowska Natalia, Rząca Joanna.
Obecnie trwają przygotowania do kolejnego greckiego wyjazdu na staż zawodowy w miesiącu maju, dla 30 uczniów oraz we wrześniu dla 89 uczniów kształcących się w technikum w Zespole Szkół nr 3 w Bochni.
—
sk