1 czerwca 2019 r. odbyły się obrady XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Wzięły udział w nich Sara Pietrusińska i Weronika Podleś, uczennice Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Brzesku. Tematem przewodnim obrad było „Posłowie na Sejm II Rzeczpospolitej. Ich działalność w okresie II wojny światowej i okupacji.”
– Jestem niezmiernie zadowolona, ze miałam okazje być jednym z tych którzy zasiedli w sejmowych ławach. Spełniłam swoje największe marzenie, które przerodziło się w bardzo ważną lekcje życia, zdobyłam ogromne doświadczenie. Padło wiele znaczących słów, które warto zapamiętać. Przeżyłam niesamowitą przygodę, a wspomnienia z gmachu sejmu będę wspominać jako te najlepsze. Włożyłyśmy dużo pracy by na ten jeden dzień stać się posłankami. Projekt przez nas zrealizowany w którym rozpowszechniłyśmy osobę posła Antoniego Goetza Okocimskiego przybliżył nam jego postać i dzięki temu pogłębiłyśmy nasz lokalny patriotyzm. By wypowiedzieć swoje refleksje nad naszą uchwałą było dużo chętnych. Wiele osób chciało mieć na sali plenarnej swoje dwie minuty. Niestety mi, jak i wielu innym, nie udało się dostać do mównicy sejmowej. Przez niewygłoszenie, przygotowanej przemowy pozostaje pewien niesmak. Podsumowując dwudniowy wyjazd, postanowiłam walczyć z przeciwnościami losu i wrócić do ław poselskich. Wiąże nadzieje w działalność społeczną w przyszłości – mówi Sara Pietrusińska.
Pierwszego dnia dziewczyny zwiedzały Warszawę. Dzięki przewodnikom z Instytutu Pamięci Narodowej miały okazję lepiej poznać historię tego miasta. Młodzież zobaczyła miejsca ściśle związane z jej bohaterami. Trasa zwiedzania wiodła od Rynku Starego Miasta, uliczkami Śródmieścia by minąć między innymi Pałac Prezydencki, oraz wiele z symboli naszej Stolicy – warszawską Syrenkę, pomniki Młodego Powstańca i wiele innych, najbardziej znanych obiektów Warszawy.
Niewygłoszona przemowa
Sara Pietrusińska
Odpowiadając sobie na pytanie w jaki sposób zachęcić młodych ludzi do większego zainteresowania polską historią i jej bohaterami należy rozpocząć od zadania pytania, dlaczego młodzież nie angażuje się w tematy historyczne?
Najsłabszą rolę odgrywa w tym nieudolny system edukacji szkolnej. Młodzież bombarduje się szeregiem dat i wydarzeń, które zapominają zaraz po napisaniu sprawdzianu. A jedynie prawda jest ciekawa. Jako młodzi ludzie musimy znać prawdę o tym, kto naprawdę był odpowiedzialny za rozbiory i dla jakich wartości Polacy organizowali kolejne spotkania narodowe. Polak musi wiedzieć dlaczego bohaterowie polskiego podziemia nie złożyli broni po rzekomym zakończeniu wojny i do 63’ roku stawiali czoła sowieckiemu wrogowi. Każdy obywatel powinien wiedzieć kto tak naprawdę stoi za zabójstwem ks. Popiełuszki. Jako obywatele Polski jesteśmy zobowiązani do rozpowszechniania prawdziwej historii II wojny światowej i tego kto stoi za tą zbrodnią. Polacy nie mogą zezwolić do pisania historii na nowo i powinni stawiać na prawdomówność oraz wiarygodność informacji o tej zbrodni.
Jeżeli Polacy nie będą znali prawdy o historii własnej ojczyzny nigdy nie staną się jej ambasadorami, szybko utracą poczucie godności.Musimy się też zastanowić czy nie powinniśmy być ambasadorami przyszłości i opierając się na naszych filarach naszej przeszłości, wyciągając z niej cenne lekcje, aby tworzyć własną historie.
—
Sara Pietrusińska