Don't Miss
Home » Region » Wychowanie a wrażliwość dziecka – zdjęcia

Wychowanie a wrażliwość dziecka – zdjęcia

SONY DSC30 kwietnia obchodzono w Polsce Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci. Tego dnia w Publicznym Przedszkolu w Jodłówce odbyło się kolejne już w gminie Rzezawa szkolenie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, dofinansowane w ramach grantu P21. Do Jodłówki przyjechały dyrektorki i nauczycielki przedszkoli z Bochni, z przedszkoli w gminie Rzezawa, gminie Nowy Wiśnicz oraz miasta i gminy Brzesko. Spotkanie na temat „Deficyty emocjonalne dziecka” prowadził Arkadiusz Hornik terapeuta, regionalista, założyciel i dyrektor ośrodków socjoterapeutycznych. Trener i edukator I stopnia Centrum Szkoleniowego eduskrypt.pl. Jest także członkiem zespołu autorskiego projektu P21 – Twórcze Przedszkole XXI wieku.  Program szkolenia obejmował: „Rozwój emocjonalny dziecka oraz role i zadania rodziny”. Niemniej istotne zagadnienie  – „Nauczyciel wobec zaburzeń emocjonalnych dzieci i  zaburzenia emocjonalne dziecka w kontekście bycia dorosłym” wywołało dyskusję.

Poczucie wrażliwości  powinniśmy  kształtować w dziecku od samego początku. To bardzo ważne, aby uczyć dziecko co jest dobre a co złe, jeszcze kiedy jest maleństwem, które stopniowo zaczyna coraz więcej rozumieć. W dziecku należy kształtować wrażliwość oraz empatię, by potrafiło wczuwać się w uczucia innych ludzi. Wówczas nauczymy dziecko, że nie wolno krzywdzić ani zadawać cierpienia żadnemu człowiekowi, że każdy ma uczucia i należy się z nimi liczyć, szanować je i nigdy celowo nie zadawać bólu. Dlatego od najmłodszych lat warto zaszczepiać w dziecku wrażliwość oraz współczucie, gdy komuś dzieje się krzywda.

Jak tego dokonać? Na to pytanie i inne nieporównanie ważne, poszukiwano odpowiedzi w grupie 50 uczestniczek 4 – godzinnego spotkania.

W naszym przedszkolu w ramach  współpracy z rodzicami  podpowiadamy  rodziców – jak budować dobre, wspierające relacje z dziećmi, radzić sobie z problemami dnia codziennego i okazywać dziecku miłość. Więź nie bierze się znikąd, należy być razem, a nie obok siebie, wspólnie spędzać czas – mówi dyrektor przedszkola Marta Data.

…..Gdy mówimy o dziecku, że jest wrażliwe nie oznacza to, że wychowujemy je na człowieka o niskim poczuciu własnej wartości bądź słabym charakterze, który nie będzie potrafił poradzić sobie w życiu. Niestety takie mity wciąż jeszcze krążą wśród niektórych rodziców, którzy uważają, iż tylko surowa dyscyplina ukształtuje silną osobowość w dziecku…..Arkadiusz Hornik.

Grażyna Skrzekucka koordynator ds. szkoleń w Projekcie P21 – Wychowując dziecko należy uczyć je pozytywnych zachowań,  a starać się eliminować negatywne już w samym zarodku. Należy wtedy tłumaczyć dziecku, dlaczego pewne zachowania uznawane są za złe. To w jaki sposób rodzice rozmawiają ze sobą, rozwiązują konflikty, jak wygląda codzienność w domu kształtuje osobowość dziecka. Jeżeli rozwiązuje się problemy przemocą czy awanturami, dziecko również przejmie taki wzorzec, bo nie będzie umiało inaczej sobie radzić z emocjami. Podpisuję się pod takim ujęciem wychowania i  wrażliwej edukacji małego człowieka , dlatego gorąco polecam nauczycielom ten warsztat , szkolenia i inne formy  wsparcia dla rodziców.