Don't Miss
Home » Region » „Koncert u św. Leonarda – Lipnicka Niedziela Palmowa”

„Koncert u św. Leonarda – Lipnicka Niedziela Palmowa”

koncert_leonardGminny Dom Kultury oraz Parafia w Lipnicy Murowanej serdecznie zapraszają na popołudnie z klasyką czyli “Koncert u św. Leonarda – Lipnicka Niedziela Palmowa” w wykonaniu zespołu Cantica Sacra. Odbędzie się on w Niedziele Palmową o godz. 17:00 w zabytkowym wnętrzu kościoła św. Leonarda.

Tytuł koncertu:

„Koncert u św. Leonarda – Lipnicka Niedziela Palmowa”

Grzegorz Gerwazy Gorczycki  (ok. 1665/1667 – 1734) – fragmenty „Completorium”.

Completorium (completa) to ósma i ostatnia część officium brewiarzowego, przyjęta
w nabożeństwie kościoła katolickiego. Jedno z najpiękniejszych opracowań wielogłosowych to dzieło Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Utwór utrzymany w technice koncertującej, typowej dla baroku. In manus tuas – to piękna refleksyjna część. A te słowa zamykają Testament Jana Pawła II.

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – fragmenty „Stabat Mater”.

Sekwencja Stabat Mater (Stała Matka Bolejąca) po Soborze Trydenckim włączona do liturgii kościoła rzymsko-katolickiego. Jedno z najgenialniejszych opracowań to barokowe dzieło Giovanniego Battisty Pergolesiego

Christlieb Siegmund Binder (1723-1789) – Sonata G-dur nr 1 na flet i klawesyn

Już przez ówczesnych teoretyków muzyki Binder uznawany był za kompozytora tworzącego z pasją, pełnego wyrazu i namiętności. Emocje te słychać między innymi w bardzo oryginalnej i różnorodnej Sonacie G-dur nr 1 na flet i klawesyn, która zostanie wykonana podczas koncertu.

Johann Sebastian Bach (1685-1750) i Gottfried Heinrich Stölzel (1690-1749) – Arie Jana Sebastiana Bacha pochodzące z Pasji wg. Św. Mateusza oraz arie kościelne Gottfrieda Heinricha Stölzela, perły muzyki barokowej, są utrzymane w technice koncertującej i stylu bel canto, pełne refleksji nad cierpieniem i śmiercią.

Podczas koncertu wykonane będą też Wielkopostne pieśni.

Dla uczczenia 260 rocznicy urodzin Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756-1791) wykonamy – Sonatę D-dur KV 381 (123a) na cztery ręce.

Sonaty na cztery ręce „klasyka wiedeńskiego” przeznaczone do wykonywania na klawesynie pozwalają na pokazanie szerszego zastosowania instrumentu barokowego w epoce klasycyzmu.

Giulio Caccini (1545-1618) – „Ave Maria”

Pod krzyżem stała Matka i współcierpiała z synem. Jej serce przeszywał miecz boleści. Błagalna modlitwa do Matki o ukojenie duszy.

Koncert wieńczy niezwykle interesująco opracowany utwór – „Ave Maria Andina” José Bragato (1915-), zawierający zarówno części kontemplacyjne jak i bardzo wirtuozowskie oraz motoryczne.

Przedstawione w programie koncertu utwory dostarczą słuchaczom wielu artystycznych wrażeń. Będzie to wyjątkowa muzyczna podróż.

 —

ZESPÓŁ „CANTICA SACRA”

KATARZYNA PUCH

– sopran –

Absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Prof. Henryki Januszewskiej-Stańczyk. Koncertowała jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą (XI, XIV, XV Festival de Musique Baroque d’Auvergne, XIX Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, IX Festiwal Młodzi Artyści w Krakowie, XVNowohucka Wiosna Muzyczna w Krakowie, XIV Letnie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Limanowej). Odznaczona przez Polski Związek Chórów i Orkiestr Brązową Odznaką Honorową za wieloletnią działalność chóralną. Uczestniczyła w IX Kursie Wokalistyki Operowej w Krynicy Zdroju, pracując pod kierunkiem takich profesorów jak:  J. Romańska, M. Witkiewicz, M. Growiec. Brała udział w kursach wokalnych na temat pieśni niemieckiej, czeskiej arii oraz interpretacji muzyki baroku oraz w wykonaniach: polskiej prapremiery Opery żebraczej J. Gay’a (Teatr w Bytomiu, Akademia Muzyczna w Katowicach); opery Suor Angelica (reż. W. Ochman, kier. muz. M. Klauza, Opera Śląska w Bytomiu). Odtwórczyni głównej roli w spektaklu Dom Bernardy Alba G. Lorca (reż. J. Głybin, Dni Muzyki Wokalnej – Akademia Muzyczna w Katowicach). Współpracuje z Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz z Operą Krakowską. Od 2009 r. prowadzi zajęcia z emisji głosu z Chórem Chłopięcym Bazyliki MBB w Limanowej. 

 PAULINA TKACZYK

 – flet traverso, klawesyn –

 Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy.Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown. W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”,Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst. W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” (2008 r.) oraz „Ad libitum” (2010 r.). Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi. Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki barokowej. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, V. Festiwal Muzyczny im. Theodora Christopha, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne(Francja). W 2014 roku wydała solową płytę – Ch.S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1, kolejna nagrana z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „IL Giardino d’Amore” Amor SacroAmor Profano została wydana w 2015 roku. W 2016 ukaże się następna.

BOGUMIŁA GIZBERT-STUDNICKA

–  klawesyn  –

Ukończyła krakowską Wyższą Szkołę Muzyczną  w kl. klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej oraz Królewskie Konserwatorium w Antwerpii w kl. prof. Jos van Imerseela (dyplomy z wyróżnieniem). Od 1973 jest pracownikiem dydaktycznym Akademii Muzycznej
w Krakowie, obecnie  na stanowisku profesora Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych. W 1974 uzyskała wyróżnienie na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, w 1977 na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugii. Koncertuje z licznymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę dawną jak i współczesną w Niemczech, Szwajcarii, byłej Czechosłowacji, Francji, Belgii, Holandii, Anglii, a także Nowej Zelandii, Australii, Japonii i Tajwanie. Brała udział w wielu festiwalach i kursach mistrzowskich w Europie m.in. w Gandawie, Antwerpii, Paryżu i Kolonii, prowadzonych przez Ton Koopmana, Roberta Kohnena, Kennetha Gilberta i wielu innych. Dokonała nagrań płytowych utworów Bacha, Mozarta, Vivaldiego oraz radiowych i telewizyjnych z różnorodnym repertuarem w Polsce, Francji, Belgii i Holandii. Ostatnio nagrała „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego z Nigelem Kennedy oraz członkami Orkiestry Filharmonii Berlińskiej.

Jest założycielem zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki epoki baroku – „Trio Gandava” (Belgia) oraz Kwartetu Św. Stanisława (Kraków), z którymi koncertuje w całej Europie. Wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu gry na klawesynie, realizacji basso continuo i retoryki w muzyce baroku w Kamieniu Pomorskim, Słupsku oraz Le Mont Dore, Peresque i Amiens (Francja).

Od 1996r.  jest dyrektorem artystycznym dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja), a od 2001r. jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu „Młodzi Artyści w Krakowie”, mającego na celu promocję młodych, utalentowanych artystów z różnych dziedzin sztuki. 

GDK