Z udziałem Marszałka Województwa Marka Sowy, jego zastępcy Stanisława Sorysa, Starosty Powiatu Brzeskiego Andrzeja Potępy, władz miasta oraz wójtów gmin Borzęcin i Szczurowa, odbyło się otwarcie nowego odcinka drogi wojewódzkiej 768 Koszyce – Brzesko, będącego jednocześnie obwodnicą Mokrzysk.
Droga łączy tereny leżące na północy naszego powiatu ze zjazdem autostradowym w Brzesku. Powstały odcinek ma 4,3 km długości.
– To jedna z najważniejszych inwestycji w województwie małopolskim. Nowy odcinek przebiega przez tereny niezamieszkane i pozwoli kierowcom ominąć centrum Brzeska i Mokrzysk. Ale ma też inny wymiar – dzięki tej inwestycji powstanie najkrótsze połączenie Warszawy z południem Polski i granicą ze Słowacją – podróż skróci się ponad 100 kilometrów – mówi marszałek Małopolski Marek Sowa.
– Ta inwestycja była bardzo oczekiwana przez lokalne samorządy. Przy tej drodze jest sporo terenów, które można wykorzystać pod inwestycje. Nowa trasa otwiera możliwości dla samorządów, by tworzyły strefy aktywności gospodarczej. Takie powstają już w Szczurowej i Borzęcinie. Jej budowę przewiduje także Brzesko – mówi Stanisław Sorys, wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Droga powstała w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Powstały tu m.in. obustronne pobocza, drogi serwisowe, rowy, urządzenia do poprawy bezpieczeństwa ruchu i zatoka do ważenia pojazdów. W rejonie skrzyżowań pojawiły się chodniki i dwie zatoki autobusowe. – Pod drogą jest 5 przejść dla średnich zwierząt, 4 dla płazów i jedno dla małych zwierząt – dodaje Michał Pudlewski z firmy Skanska. W ciągu nowej drogi powstały skrzyżowania z już istniejącymi drogami lokalnymi. – Wybudowaliśmy dwa ronda – dodaje.
W związku z inwestycją zmienił się przebieg dróg lokalnych i kilku dróg leśnych. Na nowej drodze wojewódzkiej z Brzeska do Mokrzysk Skanska wykonała przebudowę istniejących sieci i niezbędne oświetlenie. Wszystko po to, żeby można było bez problemów dojechać do autostrady A4 z terenów po jej północnej stronie. Dzięki temu powstanie dogodne połączenie autostrady z drogą krajową nr 79 Kraków-Sandomierz, a podróż z Warszawy na Sądecczyznę skróci się o blisko 100 km. Nowy łącznik ułatwi również dojazd na Słowację i poprawi dostępność do stref aktywności gospodarczej w Niepołomicach, Bochni, Tarnowie, Nowym Brzesku i Wojniczu.
Dzięki inwestycji zostanie wyeliminowany ruch tranzytowy z Mokrzysk, a na terenie Gminy Brzesko nie będzie już tzw. „wąskich gardeł”. Poprawi się również jakość infrastruktury drogowej. To w znacznym stopniu upłynni ruch, dlatego podróż na istniejącym odcinku będzie bardziej komfortowa i szybsza. – Dużą ulgę odczują sami mieszkańcy Mokrzysk i Brzeska. Brak ciężarowych aut w miejscowościach będzie skutkował obniżeniem poziomu zanieczyszczeń komunikacyjnych i hałasu. Znikną drgania związane z ruchem tranzytowym i lokalnym ciężkim. To podniesie komfort życia mieszkańców, którzy będą mogli odpocząć od natężonego ruchu przebiegającego dotychczas przez centrum ich miejscowości. Będzie ciszej, spokojniej i bezpieczniej – mówi Adam Kwaśniak, radny Województwa Małopolskiego.
Budowa drogi trwała piętnaście miesięcy.
—
IB/RDN
Foto. Maciej Mazur